
Burmese media
combating 

censorship

Research by Vincent Brossel, Reporters Without Borders correspondents and the Burma Media Association//nov - dec 2010



2I nvesti gati ve repo rt: Bu rm ese m ed ia co m bati n g censo rsh i p//////////////////////////////////////////////////////////////

D
espite many difficulties, 

Burmese journalists inside 

Burma and abroad have in 

recent weeks covered two 

events of great importance for the 

country: the 7 November general elec-

tions and Aung San Suu Kyi’s release 

six days later. The military authorities 

sent contradictory signals about their 

intentions as regards media freedom. 

The undemocratic elections were mar-

ked by censorship, arrests of journa-

lists and other obstacles, but Burmese 

newspapers were able to interview the 

various candidates during the cam-

paign. The privately-owned media and 

foreign correspondents were initially 

allowed to talk about Suu Kyi’s release, 

until more than 10 publications were 

disciplined by the Press Scrutiny Board 

and the surveillance of foreign repor-

ters was stepped up.

The military junta and the members of 

the newly-elected parliament can now 

choose either to pursue the repressive 

policies or to initiate a process in which 

more space is given to basic freedoms. 

We urge the Burmese authorities to 

seize the opportunity to respond to the 

various calls from neighbouring coun-

tries and ASEAN’s secretary general for 

more freedom of expression. The inter-

national community must also press 

the authorities to show more tolerance 

and must support the media inside and 

outside the country that are trying to 

push back censorship.

With the help of its partner organiza-

tion, the Burma Media Association, 

Reporters Without Borders followed 

the work of the Burmese press and 

foreign reporters during this historic 

month of November. A Reporters Wi-

thout Borders representative went to 

Burma before the elections to evaluate 

the situation. Despite the censorship, 

surveillance and obstruction, the Bur-

mese media managed to offer their 

readers, listeners and viewers a variety 

of reports and analyses that has been 

without precedent since the 1990 elec-

tions. Reporters Without Borders also 

wanted to learn more about the impact 

in Burma of the so-called exile media 

such as Democratic Voice of Burma. A 

poll and a survey recently carried out 

in Burma confirm the popularity of the 

radio and TV stations that broadcast in 

Burmese from abroad. In the poll, 2,950 

people in eight provinces were questio-

ned about how they get their news. 

  The poll’s main lessons are 

encouraging. They show how 

important it is for the international 

community to continue supporting 

Burmese media based abroad.



3I nvesti gati ve repo rt: Bu rm ese m ed ia co m bati n g censo rsh i p//////////////////////////////////////////////////////////////

The poll provided strong confirmation that 

many Burmese, especially in urban areas, are 

big media consumers. The percentage of those 

polled who read print media (36%) is high for a 

developing country. Despite their poor quality, 

the official media, especially the broadcast 

media, are followed closely. The official televi-

sion station, MRTV, for example, is watched 

“every day” or “often” by most of those polled. 

Of the 2,950 people polled, 2,188 watch the sta-

te television often. There are similar results for 

Myawaddy TV (the army channel) and MRTV 4 

(a channel aimed at international viewers).

Satellite TV establishing its 
media share

The figure that reflects DVB TV’s pene-

tration is the percentage of those who watch 

it “every day” or “often”: 66% of the total poll 

sample of 2,950 people. Only 351 have never 

watched it and 528 (20.2%) rarely watch it. DVB 

TV is watched almost as much as the state-fun-

ded over-the-air broadcast channels. Satellite 

TV has established itself as an essential and 

strategic vehicle of news and information in 

Burma. Even if the sale of satellite dishes is offi-

cially banned, there are many clandestine dea-

lers and the authorities appear to turn a blind 

eye. DVB TV has established itself as a leader 

in its category. Its content and style are appre-

ciated. It has viewers throughout the country. 

The international media are full of praise for 

DVB’s professionalism and rely on its network 

of reporters and contacts to cover the situation 

in Burma.

The increase in the capacity of the foreign-

based Burmese media such as DVB TV, which 

managed for example to broadcast live election 

programmes, has been accompanied by simi-

lar developments on the part of the media in 

Burma. Several privately-owned media groups 

are reinforcing their operations, especially on 

the Internet, improving the form and subs-

tance of their publications and pushing back 

the limits of censorship. For example, both 

the Myanmar Times and Eleven Media Group 

invested additional resources in their election 

coverage.

International radio stations, 
vital news sources

With 66.5% of those polled saying they lis-

ten “every day” or “often” to an international 

radio station, it is clear that the BBC, VOA, RFA 

and DVB play a fundamental role in providing 

the Burmese population with access to news 

and information. The Internet nowadays offers 

a new window on the outside world and a new 

space for expression, especially following the 

recent explosion of Burmese blogging. But the 

tradition of listening to radio stations is well-

rooted and continues to be widely observed. 

The Burmese, big media 
consumers 



4I nvesti gati ve repo rt: Bu rm ese m ed ia co m bati n g censo rsh i p//////////////////////////////////////////////////////////////

Burma has more than 150 privately-owned 

newspapers and magazines but they are all 

subject to pre-publication censorship by the 

Press Scrutiny and Registration Division, com-

monly known as the Press Scrutiny Board, 

which is run by a military officer. This kind of 

censorship is virtually unique in the world and 

prevents the emergence of any editorial inde-

pendence. The international media that broa-

dcast in Burmese – BBC, RFA, VOA and DVB – 

have never been allowed to work freely inside 

the country and have repeatedly been attacked 

by the military government. Very few visas are 

issued to foreign reporters.

The special police in charge of monitoring 

cover journalists, is working under the autho-

rity of Gen. Than Shwe. They target the owners 

of video cameras, in particular, who are ac-

cused of sending images abroad of the crac-

kdown on the protests by Buddhist monks in 

2007, and government neglect during Cyclone 

Nargis in 2008. The work of DVB’s clandestine 

reporters, highlighted in the documentary film 

Burma VJ, and other exiled Burmese media, re-

mains very dangerous. 

The exile media play a vital role in informing 

the Burmese people as the state TV and radio 

stations and the daily newspapers are under 

the military junta’s direct control. A privately-

owned magazine sees sometimes one third of 

its content removed in this way. The military 

censorship bureau said in a 2008 message to 

the Burmese media that the “the publication 

of any photo, sketch, painting, article, novel 

or poem without being sent [in advance to the 

censor] will be punished”. Infringements can 

lead to sanctions such as seizures of publica-

tions or prison sentences for the guilty editors.

Elections :
debate an 
control

The 7 November elections were not demo-

cratic. The result was decided in advance and 

the laws governing the elections were repres-

sive. Although closely controlled, the Burmese 

press did its best to inform the public about 

the candidates’ programmes and what was at 

stake. But the red lines were not relaxed. The 

privately-owned magazine Favorite News was 

suspended for two weeks for publishing a mil-

dly ironic cartoon about the elections.

The tone was set well before the elections. 

The magazine The Voice was suspended for two 

weeks in July because of an article by Nay Win 

Maung, a political analyst who writes under 

the name of Aung Htut. It upset senior officials 

by describing the powers and prerogatives that 

the constitution will give the next president. 

The same month, Nay Myo Wei, the leader of 

an opposition party, complained that an inter-

view he gave to the weekly Pyithu Khit was sup-

pressed by the censors. Much use was made of 

the government media to relay the messages of 

senior junta members including Prime Minis-

ter Thein Sein, a candidate of the ruling USDP, 

who urged Burmese to choose “patriots,” to 

eliminate the “destructive elements” and to 

elect USDP representatives. Several members 

of the government-backed Myanmar Writers 

and Journalists Association ran as candidates 

for pro-junta parties, in some cases against 

their will.

The privately-owned weeklies were able to 

offer coverage of the campaign even if the mili-

tary tried to suppress all media debate. The exile 

magazine Irrawaddy quoted the editor of a pu-

blication as saying: “Three officials normally 

check our newspaper at the Press Scrutiny Board 

but, with the elections coming up, each line is 

now read and re-read by a dozen officials.” He 

added that additional staff began being assi-

gned to the Press Scrutiny Board in May. >

Overview

Than Shwe



5I nvesti gati ve repo rt: Bu rm ese m ed ia co m bati n g censo rsh i p//////////////////////////////////////////////////////////////

>   Taking advantage of a decision, announced 

in July, that the publication of propaganda ar-

ticles prepared by government journalists 

would be optional, some privately-owned 

newspapers began opening their pages to can-

didates who were members of the legal opposi-

tion or independent. In so doing, they strayed 

from the line taken by government newspapers 

such as The New Light of Myanmar (http://

www.myanmar.com/newspaper/nlm/index.

html), which published pages and pages of in-

formation about the preparations being made 

by the military for the elections.

The media based abroad pulled out all the 

stops in their election coverage. Every effort, 

including special broadcasts and dedicated 

websites, was employed in order to use the 

election to broaden the political debate. DVB 

TV even staged debates between candidates 

under the noses of the authorities, who tried to 

identify who was daring to organize what is a 

standard procedure in a 

democratic election. The-

se direct debates between 

candidates contravened 

the very restrictive rules 

imposed by the Election 

Commission in Septem-

ber. The regulations gave each party 15 minu-

tes to present their programmes on the state TV 

channel, but forbade any comment that might 

damage the reputation of the government or 

armed forces. Broadcasting political program-

mes live was strictly prohibited and statements 

had to be submitted to the commission a week 

in advance. Any party that contravened the 

rules could be disbanded. The Press Scrutiny 

Board subsequently forced newspapers to re-

port that the penalty for calling for a boycott 

of the elections was 5 to 30 years in prison. The 

local press were as a result effectively banned 

from quoting any spokesman of the National 

League for Democracy, the main opposition 

party, which boycotted the election. And to be 

sure of a victory for the ruling USDP, any press 

report about the use of state resources to sup-

port its campaign was also censored.

The security climate dashed any chances 

of unrestricted media coverage of the polling. 

The tone was set by the Election Commission’s 

ban on any journalists or cameras in voting 

stations. Several Burmese and foreign journa-

lists were arrested for trying to take photos or 

interview people inside or outside voting sta-

tions. 

A European diplomat put it this way: “The-

se elections were decided in advance but they 

served as a big trial run for everyone, not only 

civil society organizations but also domestic 

and international media. Everyone did their 

very best.”

« The privately-owned weeklies were able 
to offer coverage of the campaign even if the 
military tried to suppress all media debate.  »



6I nvesti gati ve repo rt: Bu rm ese m ed ia co m bati n g censo rsh i p//////////////////////////////////////////////////////////////

National League for Democracy leader Aung San Suu Kyi 

voiced surprise at the dozens of flashing mobile phone ca-

meras and other cameras that greeted her when she emerged 

from house arrest on 13 November. Her release after more 

than seven years of isolation was a planetary event that was 

covered virtually live despite the constraints that the junta 

imposed on the foreign media.

Covering it was a major challenge for the domestic media. 

The Press Scrutiny Board initially gave the privately-owned 

print media permission to publish her photo and an article 

as long as it was short and was just about her release. Des-

pite these limitations, all the publications that reported her 

release sold out very quickly. Others tried to circumvent the 

censorship. The sports weekly First Eleven Journal, for exam-

ple, published the message “SU FREE UNITE & ADVANCE 

TO GRAB HOPE hidden in a front-page headline about Bri-

tish Premier League football results. It was suspended for two 

weeks.

The privately-owned media’s enthusiasm was quickly 

checked by the Press Scrutiny Board, on the orders of certain 

generals in Naypyidaw. Editors were summoned to a meeting 

in Rangoon with the officer in charge of censorship, Maj. Tint 

Swe, and were either notified that their publications were 

being suspended or were given warnings. At least 10 publi-

cations were suspended for periods of one to three weeks for 

according “too much importance” to Suu Kyi’s release. They 

included Seven Days Journal, Venus Journal, Open News Jour-

nal, Messenger, Myanmar Newsweek, Voice Journal, People 

Age and Snap Shot. They also included Hot News Journal, al-

though it is owned by the daughter of a general, Khin Maung 

Than. It was an important financial blow for these privately-

owned publications.

Since this meeting in Rangoon, most of the media have refrai-

ned from publishing anything about Suu Kyi. >

Aung San Suu Kyi’s release :
first euphoria then sanctions



7I nvesti gati ve repo rt: Bu rm ese m ed ia co m bati n g censo rsh i p//////////////////////////////////////////////////////////////

The Burmese security 

forces were surprised by the 

large number of foreign jour-

nalists that turned up for the 

elections and, even more 

so, for Aung San Suu Kyi’s 

release. Although scores or 

even hundreds of tourist visa 

requests were refused by 

Burmese embassies around 

the world, foreign journa-

lists, both staff reporters 

and freelancers, entered the 

country. The foreign media’s 

success in circumventing the junta’s visa res-

trictions was a positive development. The mi-

litary authorities had clearly wanted to seal off 

the country for the elections. This was evident 

when Thein Soe, the president of the Election 

Commission, announced on 18 October: “We 

do not need any foreign journalists or obser-

vers. We already have a lot of experience in 

holding elections.” Twenty-five Burmese jour-

nalists who work for foreign media and two 

Chinese correspondents were the only foreign 

media reporters officially allowed to cover the 

elections.

A dozen or so foreign reporters were present 

on the day of Suu Kyi’s release. The next day, 

when the Nobel peace laureate addressed an 

enthusiastic crowd outside NLD headquarters, 

foreign journalists even went on to the podium 

to interview her. Nothing like this had been 

seen since 1990. Correspondents from the BBC, 

Le Monde, Der Spiegel, ABC, Canberra Times, 

RFI and Washington Post all got interviews 

« Her release after more than seven years of isola-
tion was a planetary event that was covered vir-
tually live despite the constraints that the junta 
imposed on the foreign media. »

A never-ending headache 
for the foreign press

with the Lady of Rangoon under the noses 

of plain-clothes intelligence officers. “They 

filmed us a great length, from this side and 

that, but no one took the decision to arrest us 

for covering Suu Kyi’s activities,” said one of 

the reporters who was there. “Why? Perhaps 

to make us forget the elections or perhaps 

simply because of the absence of a political 

decision.”

The intelligence services are capable of 

being inflexible towards foreign journalists 

caught in the act of “working without a press 

visa.” At least seven foreign reporters, inclu-

ding Toru Yamaji of the Japanese news agen-

cy APF, were arrested and deported during 

the elections.

>   Only a handful of weeklies printed a photo and short re-

port about her reunion with her son. This ban, ordered by se-

nior officers in Naypyidaw, has again served to enhance the 

importance of media based abroad. The Press Scrutiny Board 

subsequently forced the privately-owned publications to re-

sume publishing articles written by the government’s propa-

gandists.

In another disturbing sign, journalists employed by Burma’s 

privately-owned media were denied access to the news confe-

rence that United Nations special envoy Vijay Nambiar gave 

when he visited the country at the end of November. Only 

members of the Foreign Press Correspondents Club were al-

lowed to attend. Although they play a crucial role in dissemi-

nating news about Burma, they do not directly address a Bur-

mese public.



8I nvesti gati ve repo rt: Bu rm ese m ed ia co m bati n g censo rsh i p//////////////////////////////////////////////////////////////

Anyone who visits Rangoon will quickly notice people 

with a radio set glued to their ear walking up and down in the 

parks or avenues in the morning and evening. This strange 

ballet testifies to the influence of the radio stations that broa-

dcast in Burmese from abroad: BBC, VOA, RFA and DVB. The 

poll carried out by Reporters Without Borders confirmed their 

extraordinary influence. Sixty-six per cent of the people pol-

led listen “nearly every day” or “often” to international radio 

stations. Only 12% never listen to them. In order of popularity, 

the BBC and VOA are neck and neck, with around 80% of those 

polled saying they have listened to them, followed by RFA and 

DVB. DVB’s shortwave radio signal is not very good because 

its transmitters are located far from Burma but it still has si-

gnificant number of listeners inside the country. More than 

28% have listened to its programmes. Of the 808 DVB listeners 

who were polled, 509 said they preferred its news program-

mes. There was a similar result with those who watch DVB’s 

satellite TV programmes: 925 out of the 1,730 DVB viewers 

polled (more than half) prefer it news programmes.

This is what a Rangoon blog-

ger said: “I listen to these radio 

stations. Thanks to them, we 

get real information which we 

would not otherwise have obtai-

ned. I prefer VOA because it is focused on Burma. I don’t listen 

to DVB radio because of the poor reception quality. I like DVB 

TV because it shows you the lives of ordinary people.”

This poll breaks new ground in its reflection of the major 

impact of satellite TV. Of the 2,950 people polled, 1,730 watch 

DVB TV “every day” or “often”.  DVB TV was launched at a 

time when Burmese were beginning to be able to use satel-

lite dishes to receive international TV stations. The autho-

rities controlled the arrival of satellite TV, imposing strict 

rules. Despite the rigidity of the laws surrounding their ac-

quisition, sales of satellite dishes exploded in the middle of 

the past decade. The authorities banned the sale of satellite 

dishes after the unrest in 2007, but they are still available on 

the black market. It is estimated that around 10 per cent of 

the TV owners now has a dish.

A clandestine vendor of satellite dishes in Rangoon said: 

“Before the 2007 uprising, the sale of dishes was allowed. 

People had to pay 1,000 dollars to get a licence for a dish from 

the authorities. That was fairly prohibitive. So many people 

did not bother about a licence and in most cases the govern-

ment turned a blind eye. Since the events of 2007, buying 

and selling dishes has been forbidden, but many electronic 

accessory stores continue to sell them under the counter 

and again the government is turning a blind eye. People buy 

dishes firstly to watch sport, especially football, and secon-

dly to watch CNN, Al Jazeera and DVB TV (especially those 

who do not speak English) and also Korean films. The public 

expects the international TV stations to show more sport and 

good films.”

The success of the foreign-based media is all the more re-

markable for their having limited room for manoeuvre on the 

ground in Burma. They are the bugbear of the military junta, 

which consequently demonizes them. The government press 

accuses them of serving “imperialist” forces and trying to 

destabilize the country. Before the elections, The New Light 

of Myanmar ran almost every day the same advertisement: 

“VOA and BBC sow hate in the population. RFA and DVB 

arouse the public’s ire. We won’t be swayed by these killer ra-

dios that try to stir up trouble.”

This is what a Rangoon-based 

journalist said: “I listen to RFA, 

VOA and the BBC, and less often 

to DVB because its signal is bad. 

But I watch DVB TV. I think the 

four radio stations are fairly si-

milar. I don’t think there is any 

competition with Burma’s FM radio stations, especially as 

it is not at the same time. How much people listen to these 

stations depends on news events. If something important is 

happening nationally or internationally, everyone listens.”

This view was shared by an Irrawaddy magazine journa-

list based in the Thai city of Chiang Mai: “The international 

radio stations are very useful and powerful. The BBC and VOA 

are very popular due to the quality of their programming >

« Of the 2,950 people polled, 
1,730 watch DVB TV 
every day or often» 

Influence of media
based abroad

A Burmese woman watching DVB TV



9I nvesti gati ve repo rt: Bu rm ese m ed ia co m bati n g censo rsh i p//////////////////////////////////////////////////////////////

The euphoria that has seized some Burma observers in 

recent weeks must be tempered by consideration of the un-

derlying trends. The military junta does not seem to have de-

cided to change its policies on press freedom.

 Thanks to its system of prior censorship, Burma continues 

to be a “censors’ paradise.”

  The imprisonment of journalists and bloggers continues to 

be a common practice that is designed to scare their collea-

gues and sap dissident fervour. Prior to the elections, Kanta-

rawaddy News Journal editor Nyi Nyi Tun was sentenced to 

13 years in prison by a court martial convened inside Insein 

prison. At least 15 journalists, video-makers and bloggers are 

currently detained in connection with their activities.

  Free speech is criminalized. Many of Burma’s 2,200 poli-

tical prisoners were arrested for criticizing the government, 

distributing leaflets or sending information to media based 

abroad. The latest example is the 15-year jail sentence that 

was imposed on Oakkan Tha at the end of September on a 

charge of “anti-election activities” for sending information to 

the Thailand-based Mon News Agency.

>  and their transmission. Their role is very important, es-

pecially in the countryside where people hardly have any ac-

cess to sources of information. DVB TV is appreciated. It is 

watched both in the countryside and in the teashops and res-

taurants.”

In the past it could prove dangerous to listen to interna-

tional radio stations in public but people no longer seem so 

concerned about it. And most of the people interviewed did 

not think that watching DVB TV entailed any direct risk as 

regards the authorities. A Rangoon writer said: “DVB’s TV 

station is popular but many people don’t have enough money 

to be able to buy a satellite dish. You can watch DVB in public 

places when the local authorities allow it.”

The popularity of these media testifies to the importance 

that Burmese accord to getting their news from outlets that 

are not controlled by their government. It is not by chance 

that Aung San Suu Kyi has decided to set aside time each 

week to answer questions from RFA’s listeners. The first in-

terviews she gave were to Burmese-language media based 

abroad because they are the best way for her to be heard by 

her compatriots. 

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Underlying trends :
« censors’ paradise » 
and imprisonment



10I nvesti gati ve repo rt: Bu rm ese m ed ia co m bati n g censo rsh i p//////////////////////////////////////////////////////////////

  End the system of sanctions, especially those defined in the 
10-point code regulating the activities of the privately-owned 
media.

  Abolish the system of prior censorship.

  Completely overhaul the laws governing freedom of ex-

pression, especially the 1962 Printers and Publishers Regis-

tration Act, the 1950 Emergency Provisions Act, article 505/B 

of the criminal code, the 1996 Television and Video Act, the 

1996 Computer Science Development Act, the 1923 Officials 

Secrets Act and the 1933 Burma Wireless Telegraphy Act.

  Grant press visas to foreign journalists who request them.

Reporters Without Borders and the 
Burma Media Association urge the
Burmese authorities to:

Reporters Without Borders and
the Burma Media Association urge 
the international community to:

  Intercede with the Burmese authorities in order to obtain 

the release of imprisoned journalists and bloggers.

  Press for the abolition of the prior censorship system.

  Increase support for privately-owned Burmese news me-

dia and maintain a continuous support for Burmese media 

based abroad, which are the main sources of news and infor-

mation in Burma. 

  Establish training programmes for Burmese journalists.

International publisher

Reporters sans frontières

47 rue vivienne - 75002 Paris - France

Tel. 33 1 44 83 84 84 - Fax. 33 1 45 23 11 51

Web : www.rsf.org - 

Vincent Brossel - Asia office : asia@rsf.org

Contact Press : presse@rsf.org

Reporters Without Borders is an international press freedom organization. It monitors and reports violations of media freedom throughout the 

world. Consisting of a team of 12 journalists and a network of 140 correspondents worldwide, Reporters Without Borders analyses the informa-

tion it obtains and uses press releases, letters, investigative reports and recommendations to alert public opinion to abuses against journalists 

and violations of free expression, and to put pressure on politicians and government officials.

Secretary-general : Jean-Francois Julliard l Director of publications : Gilles Lordet 

Conclusion

The past few weeks have shown that the privately-owned 

Burmese media are capable of covering major events such 

as the elections and Aung San Suu Kyi’s release with profes-

sionalism and creativity. It is regrettable that Naypyidaw is 

ordering more censorship. The junta and the newly-elected 

parliament do not seem to be ready to relax their tight grip 

on the media. The latest evidence is the upcoming launch of 

a new official daily called Naypyidaw Newspaper, which is 

to be supervised by the Directorate of Public Relations and 

Psychological Warfare, the propaganda wing of Gen. Than 

Shwe’s army.

While everything indicates that the 7 November elections 

were marred by fraud, they did at least allow the media to talk 

about politics. The framework established by the not very 

independent Election Commission was entirely inconsistent 

with the rules of a democratic election, but Burmese journa-

lists in Burma and abroad rose to the challenge.


